پارسیان تکنیک 100 روز پیش
بازدید 24 بدون دیدگاه

یو پی اس UPS چیست؟(0 تا 100 آموزش ups)

یو پی اس UPS چیست؟

یو پی اس دستگاهي الكترونيكي به منظور تامين پيوسته انرژي براي دستگاه­هاي مصر­ف­ كننده كه به اختلالات موجود در شبكه و قطع برق حساس بوده و به دليل ضرورت و حساسيت­هاي فوق­العاده زياد، جزو تجهيزات حياتي مجموعه­ هاي كامپيوتري، مخابراتي، كنترل و ابزار دقيق، آزمايشگاهي و بيمارستاني مي­باشند.

یو پی اس UPS چیست؟

Uninterruptible Power Supply یا به عبارت مختصر یو پی اس (UPS)

كاهش يا افزايش ناگهاني ولتاژ، تغيير فركانس، انواع اعوجاج لحظه­اي يا دايم، نمونه­ هايي از مشكلات ايجاد شده بر روي شبكه­ هاي برق شهري مي­باشند. دستگاه­هاي الكترونيكي پيشرفته و حساس (نظير سيستم­هاي كامپيوتري، تجهيزات مخابراتي و پزشكي) با توجه به كاربردهاي ويژه و حساسي كه دارند نيازمند تجهيزات ضروري مانند منبع تغذيه بدون وقفه و نسبتاً دقيق بوده تا ولتاژ و فركانس ثابت و قابل اطمينان را تامين نمايد.

در كشورهاي پيشرفته عليرغم قطع برق شهر، دستگاه یو پی اس از وسايل ضروري كامپيوترها محسوب مي­شود. به عنوان مثال در صورت وجود كوچكترين اغتشاش در برق شهر بخش كنترل كامپيوتر، با توليد يك پالس موجب خاموش و روشن شدن مجدد (Restart) كامپيوتر مي­گردد. لذا با اين عمل اطلاعاتي كه در حافظه RAM سيستم وجود دارد، از بين رفته و زيان­هاي جبران­ناپذيري به كاربر وارد شده و حاصل كار كاربر در چند لحظه از بين مي­رود.

در مورد ساير سيستم­هاي حساس نظير دستگاه­­هاي مخابراتي و شبكه­ هاي اطلاعاتي نيز با قطع يا تغيير مشخصات منبع تغذيه، هماهنگي بخش­هاي مختلف دستگاه به هم خورده و بر اثر قطع و وصل­هاي متوالي، علاوه بر صدماتي كه به قطعات دستگاه وارد مي­شود، عملكرد كل سيستم با اختلال مواجه مي­گردد. با توجه به مطالب فوق، نياز به وجود دستگاهي كه بتواند جايگزين مناسبي براي برق شهر در مواقع اضطراري گرديده و با حذف اختلالات شبكه تغذيه مدارات حساس را بر عهده گيرد، نمايان مي­شود.

این تصویر یک ups است

              به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است

اين دستگاه یو پی اس نام دارد. لازم به ذكر است كه در مواقع قطع برق مي­توان از ژنراتوهاي AC جهت تغذيه دستگاه­ها استفاده نمود ولي اين منابع با توجه به مشكلاتي نظير شناور بودن ولتاژ و فركانس، حجم بزرگ، آلودگي صوتي، دودزا بودن، زمان طولاني وصل شدن بعد از قطع برق و لزوم سرويس و بازبيني دايمي عملاً كاربردي در دستگاه هاي حساس ندارد. دستگاه­هاي یو پی اس با ابعاد كوچك و بدون نياز به سرويس دايمي و بدون ايجاد آلودگي­ها با تثبيت ولتاژ و فركانس، وسايل بسيار مناسبي جهت حفاظت سيستم­­ها در مقابل اختلالات برق شبكه مي­باشند.برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

مشخصات فنی یو پی اس

یو پی اس را می توان یک نوع سیستم قدرت پیوسته در نظر گرفت. زمان استفاده از ظرفیت برق ذخیره شده توسط یو پی اس ها معمولا کوتاه است، اما برای راه اندازی مجدد سیستم های آماده به کار یا جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی تجهیزات گزینه مناسبی به شمار می رود. انواع مختلفی از یو پی اس ها تولید می شوند که روش کار متفاوتی دارند، اما هدف همه آنها ذخیره سازی انرژی الکتریکی و تامین آن در مواقع مورد نیاز است.

یک یو پی اس کاربردی، با باتری به منبع برق (برق ورودی) متصل می شود، انرژی مورد نیاز را جذب می کند و در نهایت بار دریافتی را برای انتقال به خروجی، اصلاح می کند. میزان مصرف برق در رابطه با یو پی اس ها برحسب ولت آمپر (VA) و یا (KVA) اندازه گیری می شود که برخی از افراد به این واحد اندازه گیری، کاوآ هم می گویند. اکثر یو پی اس های دارای ظرفیت زیر 1 کیلوولت آمپر، از انواع یو پی اس های اینتراکتیو و آماده به کار هستند که معمولا نسبت به انواع دیگر، هزینه های کمتری هم دارند.

یو پی اس ها در طراحی های مختلفی تولید می شوند، اما رایج ترین نوع آنها طرح قفسه یا رک مونت و ایستاده یا کابینت که با عناوین مدل برج یا Tower هم شناخته می شوند، می باشد. در طراحی به صورت ایستاده، یو پی اس ها به صورت عمودی، روی زمین، میز یا هر سطح صاف دیگری قرار می گیرند. این طرح از یو پی اس ها، معمولا در ایستگاه های کامپیوتری و اتاق های سرور مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع دیگری از یو پی اس ها که حالت نصب قفسه ای دارند و به آنها یو پی اس های رَک هم گفته می شود، در قفسه هایی با ابعاد استاندارد نصب می گردند. این نوع از یو پی اس ها معمولا در برنامه های کاربردی شبکه و سرور ها، استفاده می شوند. بعضی از مدل هایی که برای یو پی اس های قفسه ای در نظر گرفته می شوند، دارای رابط کاربری هستند که امکان چرخش 90 درجه را دارند و این امکان را به دستگاه می دهد که هم به صورت عمودی و هم در حالت قفسه ای، قابل استفاده باشد.

اندازه یو پی اس ها از سیستمی که برای محافظت از خاموشی ناگهانی کامپیوتر جلوگیری می کند، تا واحد های بزرگ تری که منبع تغذیه تعداد زیادی مراکز داده هستند، متفاوت است. به طور کلی عملکرد خروجی یو پی اس ها را می توان در 3 بخش معرفی کرد:

  • وابستگی ورودی
  • شکل موج ولتاژ خروجی
  • عملکرد خروجی پویا

 انواع یو پی اس کدام‌ اند؟

دستگاه UPS به طور کلی به سه نمونه استاتیک، داینامیک و هیبرید دسته بندی می شود. در ادامه پیرامون این سه نمونه پر طرفدار مطالبی را به عرض می رسانیم.

یو پی اس استاتیک: این دستگاه از مبدل الکترونیکی برق استفاده می کند.

یو پی اس داینامیک: UPS داینامیک از موتورهای الکترومغناطیسی بهره گرفته است.

یو پی اس هیبرید: ترکیبی از دو مدل استاتیک و داینامیک UPS  هیبرید را تشکیل می دهد. البته مدل آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو نیز برای انتخاب در پیش روی شما قرار دارد

.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه