پارسیان تکنیک 355 روز پیش
بازدید 82 بدون دیدگاه

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین مدار بسته چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اصلاً چند نوع دوربین مدار بسته یا تحت شبکه داریم؟ حالا که با دوربین مخفی مغازه آشنا شدیم, کدام برند دوربین مدار بسته را بخریم؟ جواب تمام سؤالات شما در این مقاله پاسخ داده می‌شود.

همیشه داشتن خیالی آسوده و راحت در هنگام کار کردن یکی از آرزوهای همه ما بوده و هست. داشتن مغازه‌ای امن و فروشگاهی که تمام قسمت‌های آن تحت نظر و مراقبت ما باشد.

حتی اگر نتوانیم در فروشگاه حضور یابیم بتوانیم به صورت دورادور از اتفاقات مغازه و فروشگاه اطلاع یابیم. واقعاً یک حس خوب به آدم دست می‌دهد. همیشه احساس می‌کنید کسی هسته که دائم مراقب فروشگاه و یا مغازه شما هست.

اما اگر در انتخاب و خرید دوربین مدار بسته اشتباه کنیم و به‌طور دائم مشکلاتی در سیستم‌های دوربین مدار بسته رخ دهد, نه تنها حس خوبی به آدم نمی‌دهد. بلکه باید یک هزینه دوباره انجام داد و برای خرید یک پک دوربین مدار بسته خوب اقدام کرد.

ما اینجاییم تا به شما یک راهنمایی کامل و جامع درباره اینکه بهترین دوربین مدار بسته چیست و چه نوع دوربین مداربسته را باید برای سیستم دوربین مخفی مغازه انتخاب کرد بیان کنیم.

سعی می‌کنیم انواع دوربین مدار بسته را هم معرفی کنیم تا شاید کسانی که با انواع دوربین مدار بسته مخفی آشنایی ندارند بتوانند اطلاع بهتری را کسب کنند.

یک تعریف درباره اینکه دوربین مدار بسته چیست؟ (cctv)

اصولاً به وسیله‌ای دوربین مدار بسته میگویند که در جای ثابتی هست و اطلاعاتی را مثل تصاویر و فیلم از طریق یک مدار بسته و کاملاً امن به دستگاه یا دستگاه‌هایی که به دوربین متصل هستند ارسال می‌کند.

نکته جالب اینجاست که این تصاویر نیاز نیست فقط با یک سیم به دستگاه ضبط تصاویر وصل باشد. امروزه بدون سیم هم می‌توان اطلاعات را از دوربین‌ها دریافت کرد.

همچنین دوربین‌های مدار بسته الزاماً فقط به یک دستگاه وصل نمی‌شوند. بلکه می‌توانید به چندین دستگاه و حتی در هر جایی که خودتان می‌خواهید ببینید ارسال کنید.

حتی در موبایل خودتان هم می‌توانید از محل موردنظر خود باخبر باشید.

کاربردهای دوربین مدار بسته چیست؟

اصولاً از دوربین‌های مدار بسته در اکثر جاها استفاده می‌شود. امروزه شما شاهد دوربین‌های مدار بسته در اکثر فروشگاه‌های بزرگ و کوچک هستید.

اما بیشترین مکان‌هایی که به‌طور 100% می‌توانید دوربین مدار بسته را ببینید: بانک‌ها – مؤسسات اداری و تجاری – بیمارستان‌ها – مکان‌های حفاظتی مانند زندان‌ها – مکان‌های امنیتی مانند فرودگاه‌ها و ساختمان‌ها و اردوگاه‌های نظامی – طلافروشی‌ها – هایپر مارکت ها – پاساژها – مجتمع‌های اداری و مسکونی – رستوران‌ها – معابر عمومی و کلاً مکان‌هایی که یا رفت و آمد مردم در آنجا به زیاد هست و یا اجناس باارزشی در آنجا وجود دارد.

البته دوربین‌های مدار بسته دسته‌ای دیگر هم دارند که به آنها دوربین های پوشیدنی هم می‌گویند. اکثراً برای کارهای امنیتی استفاده می‌شود. و یا برای استفاده در کلیپ‌ها و فیلم‌ها و حتی در دوربین مخفی‌هایی که در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم.

حالا چرا به آن دوربین مداربسته می‌گویند؟

مطمئناً اطلاعات و تصاویر و فیلم‌هایی که در دوربین‌های مدار بسته ضبط می‌شود و به دستگاه ضبط کننده ارسال می‌شود چیزی نیست که برای عموم بتوان به اشتراک گذاشت و همه آن را ببینند.

نوع کار سیستم‌های امنیتی و نظارتی در همین مخفی بودن آن هست. به همین دلیل لقب دوربین‌هایی با مدار بسته (closed circuit) برازنده این نام هست.

به شکلی که اطلاعات توسط یک مدار بسته فقط به محلی ارسال می‌شود که تعریف‌شده باشد. و هیچ کسی یا هیچ دستگاهی نمی‌تواند از اطلاعات آن آگاهی یابد.

بدین شکل نیست که دوربین مدار بسته نصب بشود و هر کسی بتواند به‌راحتی با تلویزیون و یا موبایل خود به آن وصل شود و تصاویر ضبط‌شده و فیلم‌ها را ببیند.

در حالی که اگر این اتفاق می‌افتاد هر کسی می‌توانست اطلاعات را ذخیره و یا پاک کند.

این وسیله کاملاً برعکس تلویزیون هست. شما می‌توانید به‌راحتی با هر دستگاه تلویزیونی که به پریز برق وصل هست می‌توانید هر شبکه یا کانالی را مشاهده کنید.

مطمئناً تا به اینجا ارزش و کاربرد اصلی دوربین مدار بسته را متوجه شدید.

 

اطلاعاتی مختصر درباره تاریخچه دوربین مدار بسته

جالب است بدانید شرکتی که اولین دوربین مدار بسته را ساخته شرکت زیمنس بوده است. شرکتی که هنوز هم یکی از برندهای شناخته‌شده در تولید دوربین‌های مدار بسته و لوازم برقی در جهان هست.

سال 1942: مهندسین آلمانی در ارتش این کشور برای اینکه اطلاعات کاملی درباره پرتاب موشک به‌دست بیاورند اقدام به ساخت چنین وسیله‌ای کردند. از قدیم هم آلمانی‌ها اختراعات جالبی داشتند.

سال 1949: در آمریکا یک محصول خاص بنام ” وریکون ” وارد بازار شد. تبلیغات گسترده‌ای در آن زمان برای این مدل دوربین مداربسته شکل گرفته بود. در امریکا هم در آن زمان بیشتر برای بررسی و نظارت بر پرتاب موشک‌ها از دوربین مدار بسته استفاده می‌شد. تا این سال اگر به مردم عادی می‌گفتید دوربین مدار بسته چیست, واقعاً به شما می‌خندیدند. اما …

سال 1969: ماری ون بویتان دست به اختراع یک نوع دوربین برای خانه‌ها زد و توانست سروصدای زیادی به پا کند. دیگر افراد می‌توانستند شخصی که پشت در خانه آنها هست را ببینند و هم صدایش را بشنوند. (البته فکر کنم منظورش همان آیفون تصویری بود).

سال 1970: تا این سال اکثر دوربین‌ها قادر به ذخیره‌سازی عکس و فیلم را نداشتند. اما وقتی تکنولوژی VCR وارد شد قضیه کمی فرق کرد. حالا مردم می‌توانستند هم ویدیو ضبط کنند و هم اگر چیز خوبی تو دوربین مدار بسته نبود حتی حذفش هم بکنند.

سال 1973: پلیس‌های آم

ریکا مجهز به دوربین‌هایی شدند که می‌توانستند با نظارت گسترده‌تر از انواع جرائم با خبر شده و جلوی خیلی از جرائم را

بگیرند. البته زیاد کارساز نبود. در ادامه …

سال 1980: دیگر فقط دوربین‌های مدار بسته در اختیار پلیس آمریکا نبود. بلکه این دوربین‌های مخفی امنیتی به طور گسترده‌ای در آمریکا پخش‌شده بود و هر کسی برای امنیت بیشتر کسب‌وکار خود از آنها استفاده می‌کرد. حالا دیگر کار پلیس هم راحت‌تر بود.

1990 تا 2000: دیگر دوربین‌های مدار بسته با حجم‌های کم و خرابی‌های زیاد و مشکلات متعدد جای خود را به دوربین‌هایی با کیفیت بهتر (البته نه خیلی متفاوت) دادند. دیگر این دوربین‌ها محدود به چند کشور نبود. تقاضا در کشورهای مختلفی وجود داشت و شرکت‌های تولیدکننده هم به مرور زیاد شدند و برندهای زیادی به مرور زمان توانستند قسمتی از این بازار بزرگ را کسب کنند.

حالا اگر به همان مردم بگویید دوربین مدار بسته چیست؟ برای شما انواع دوربین‌ها با برندهای مختلف و قوی رو مثال می‌زدند. انگار که می‌خواستند به شما بگویند من هم یک دوربین مدار بسته تو خانه و مغازه دارم.

مهم‌ترین کاربردهای دوربین مدار بسته

در اینجا می‌خواهیم به شما بگوییم که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مزیت‌های استفاده از دوربین مداربسته چیست؟ مسلماً به موارد خیلی زیادی نمی‌رسیم.

اما خالی از لطف نیست که هر چقدر هم کوتاه به کاربردهای خاص این وسیله مهم بپردازیم.

1- جلوگیری از جرایم امنیتی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که حتی باعث شده است تا فکر و ایده دوربین‌های مدار بسته گسترش یابد و نیروهای امنیتی هر کشور از آنها استفاده بکنند جلوگیری از جرائم بوده است.

این وسیله باعث شده است که خیلی از جرم‌ها در کشورهایی که ارتکاب جرم بالایی در آنها رخ می‌داده است به شدت کم شود.

مانند: معابر عمومی – خانه‌ها و آپارتمان‌ها – بانک‌ها – طلا فروشی‌ها – پارکینگ‌ها – فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و مخصوصاً خیابان‌ها و آزادراه‌ها.

2- حمل‌ونقل بین‌شهری و درون‌شهری

امروزه استفاده از دوربین‌های مدار بسته در آزادراه و خیابان‌های داخل و بیرون شهر یکی از الزامات هست.

با توجه به افزایش و رشد جمعیت و بیشتر شدن وسایل نقلیه امکان حوادث جاده‌ای و هرگونه حادثه عمدی و سهوی از رانندگان استفاده از دوربین‌های مدار بسته بسیار بیشتر شده است.

3- سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها

یکی از مکان‌هایی که امروزه افراد زیادی در آنها حضور دارند استادیوم‌ها و سالن‌ها ورزشی هست. اکثراً از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنند.

اگر استادیوم و سالنی را دیدید که دوربین مدار بسته ندارد، حتماً مدیر آنجا نمی‌داند که دوربین مدار بسته چیست؟!

پیشنهاد می‌کنم در این مکان‌ها، حتماً مراقب خودتان و وسایل همراه خود باشید.

4- استفاده در کارخانجات و مکان‌های آزمایشگاهی خاص

ممکن است در کارخانه‌ای و یا یک آزمایشگاه بخصوص نیاز باشد، از دوربین‌های مداربسته پیشرفته بجای انسان‌ها استفاده شود.

استفاده از دوربین‌های بخصوصی مانند دوربین‌های مداربسته ترموگرافیک، یک نمونه از این نوع دوربین‌هاست.

5- استفاده در فضاهای آموزشی

امروزه حتی در فضاهای آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها، استفاده از دوربین‌های مدار بسته قانونی شده است.

در بعضی کشورها به خاطر نوع فرهنگ آن کشور، ممکن است که به دوربین‌های مدار بسته در مکان‌های آموزشی بیشتر نیاز باشد.

ساختار دوربین مدار بسته چگونه هست؟

اصولاً ساختار دوربین‌های مدار بسته به یک شکل هست.

اگر وارد جزییات نوع و کارکرد دوربین مدار بسته نشویم و هدف ما بیشتر در رابطه با دوربین‌های مدار بسته مرسوم باشد، ساختار آنها از اجزای زیر تشکیل می‌شود.

بدنه دوربین مدار بسته:

بدنه دوربین مدار بسته، اصولاً چهره اصلی و بدنه کلی دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد. ظاهر مناسب و دارای بدنه قوی بودن، از ویژگی‌های دوربین‌های مدار بسته با کیفیت می‌باشد.

البته بدنه باید در مقابل شرایط آب و هوایی متفاوت هم، مقاومت خوبی داشته باشد.

چیپ تصویر دوربین مدار بسته:

مهم‌ترین کاری که یک دوربین باکیفیت انجام می‌دهد، این هست که تصاویر را به خوبی پردازش کند. چیپ در دوربین مدار بسته تنها و اصلی‌ترین وظیفه آن تولید و ساخت تصویر می‌باشد.

لنز دوربین‌های مدار بسته:

وظیفه اصلی لنز دوربین جمع‌آوری نور و انتقال آن به چیپ تصویر می‌باشد. لنز دوربین با فاصله کانونی اندازه‌گیری می‌شود.

یعنی هرچقدر فاصله کانونی دوربین کمتر باشد، زاویه دید آن بیشتر خواهد بود. زاویه دید دوربین مدار بسته توسط فاصله کانونی معین می‌شود.

دارا بودن فوکوس خودکار از مزیت‌های لنزهای با کیفیت در دوربین هست. لنزها از چند عدسی تشکیل می‌شوند.

عدسی‌ها به دوربین این قدرت را می‌دهند که جزء و یا بخشی از عکس یا فیلم را بر روی چیپ دوربین ایجاد و زوم کنند.

اصولاً لنزهایی با فاضله کانونی ثابت دارای چیپ تصاویر بزرگ‌تر و در نهایت با زاویه دید بیشتر خواهند بود.

لنزها در خانواده های متفاوتی تعریف می‌شوند، از جمله: 1- لنزهای FIX 2- لنز FIX صنعتی 3- لنز FIX مینی کمرا 4- لنز فاصله کانونی متغیر 5 – لنزهای موتوردار.

دوربین‌های با برد IR:

می‌توان به آنها دوربین‌های دید در شب هم گفت. این دوربین‌ها در شب هم کار تصویربرداری را انجام می‌دهند.

اکثر دوربین‌های کنونی و با کیفیت این قابلیت را دارا هستند. بعد از تاریک شدن هوا با کمک LED ها سعی می‌کند تا هوا را روشن کند، تا تصاویر با کیفیت‌تری را ذخیره کند.

بخش‌های الکترونیکی دوربین:

فیش‌ها و برد تغذیه و تصویر دوربین – سنسور دوربین مدار بسته – برد اصلی دوربین – کانکتور دوربین می‌باشد.

دستگاه و ضبط کننده دیجیتال:

برای ذخیره کردن اطلاعات بیشترین کاربرد را دارد. کاربرد آن تبدیل امواج آنالوگی به دیجیتالی و ذخیره آن بر روی هارد دیسک می‌باشد.

دستگاه ضبط کننده باید کیفیت خوبی داشته باشد. یعنی متناسب با کیفیت و رزولوشن تصاویر خروجی از دوربین مدار بسته باشد. حداقل رزولوشن بهتری داشته باشد.

صفحه‌نمایش دوربین و یا مانیتور:

وظیفه‌ای جز نمایش دادن چیزی که اتفاق می‌افتد و یا اتفاق افتاده را ندارد. بهتر است از مانیتور و تلویزیونی استفاده کنید که حداقل کیفیت خوبی برای پخش تصاویر داشته باشد.

به این صورت نباشد که یک دوربین خوب با تجهیزات خوب در کنار یک تلویزیون قدیمی باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه