پارسیان تکنیک 33 روز پیش
بازدید 6 بدون دیدگاه

انواع دوربین های مداربسته(4 دسته بندی )

آشنایی با انواع دوربین های مداربسته موجود در بازار

انواع دوربین های مداربسته

انواع دوربین های مداربسته

در این بخش از راهنمای آشنایی با انواع سیستم های ضد سرقت به معرفی انواع دوربین های مداربسته مناسب برای استفاده در خانه ها و فروشگاه ها می پردازیم و شمارا با انواع مدل های کاربردی آن با توجه به تکنولوژی روز آشنا می کنیم.

دوربین مداربسته آنالوگ

به طورکلی دوربین های مداربسته آنالوگ، از سری امکانات امنیتی هستند که سال های زیادی از ورودشان به بازار می گذرد و از قدیمی های این صنعت به حساب می آیند. دوربین های مداربسته آنالوگ، تصاویر را با یک ضبط کننده دیجیتالی ثبت می کند و طی فرایند ثبت آن ها را به فرمت دیجیتال دربیاورد. نحوه کار این دوربین مداربسته به این شکل است که با استفاده از سنسورهای تصویر CCD، تصاویر را برای پردازش به فرم دیجیتالی تبدیل می کند، اما قبل از اینکه بتواند ویدئو را ارسال کند، می بایست آن ها را به حالت آنالوگ برگرداند؛ بنابراین، دوربین مداربسته آنالوگ می تواند مانند ضبط کننده های ویدئو و مانیتور، فیلم را دریافت کند.

کاملاً طبیعی است که مطرح کنیم این دوربین ها با امواج آنالوگ کار می کنند و کیفیت تصاویر ضبط شده در آن ها بستگی به امواج آنالوگ دارد. شاید جالب باشد اگر بدانید، امواج آنالوگ همیشه تحت تأثیر نویز می باشند، ازاین رو نوع کابل هایی که برای آن ها استفاده می شود در سطح رزولوشن تصاویر خروجی دوربین تأثیر مستقیم دارد. به طورکلی ازجمله مزیت های این دوربین مداربسته، ارزان بودن آن نسبت به سایر دوربین ها هست. 

انواع دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

انواع دوربین های مداربسته

دوربین تحت شبکه نوعی از دوربین مداربسته است که برخلاف دوربین مداربسته توربو اچ دی که انتقال اطلاعات را از طریق کابل انجام می دهد، اطلاعات را از طریق پروتکل شبکه انتقال می دهند. دوربین مداربسته تحت شبکه به نوعی یک کامپیوتر کوچک است که این توانایی را دارد تا پردازش تصاویر را در خود دوربین به انجام رساند. در این میان شاید به جرئت بتوان مطرح کرد که کمپانی هایک ویژن ازجمله قدرتمندترین شرکت ها در ارائه این نوع از سیستم ها است.

در ابتدای امر که این دوربین ها به بازار آمده بودند ازآنجایی که پهنای باند اینترنت در سراسر جهان پایین بود اختلاف زمانی بسیار زیادی برای تصویرها مشاهده می شد اما با مرور زمان و افزایش سرعت اینترنت در سرتاسر جهان این مشکل تا حدودی از بین رفت. چراکه دوربین تحت شبکه برخلاف دوربین های آنالوگ که برای انتقال تصاویر به کابل ها نیاز دارند این اطلاعات را از طریق شبکه اینترنت جابه جا می کنند. همچنین لازم به ذکر است که دوربین تحت شبکه این قابلیت را دارد تا صدای دوطرفه را جابجا نمایند. به نوعی دوربین مداربسته تحت شبکه این قابلیت را دارد تا مانند یک تلفت همراه عمل نماید.

درواقع استفاده از شبکه های اینترنتی ازجمله وایفای و شبکه های موبایلی یکی از ویژگی های مهم دوربین مداربسته تحت شبکه است. به طورکلی انتقال داده ها در دوربین تحت شبکه از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا AES انجام می شود که این ویژگی باعث می شود تا این دوربین ها بتوانند امنیت بسیار خوبی را از طریق شبکه برای کاربران خود فراهم نمایند. 

انواع دوربین های مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین های مداربسته در سیستم ضد سرقت خانه بر اساس شکل ظاهری نیز تقسیم بندی می شود و هر یک از آن ها قابلیت ها و مزایای متفاوتی را دارا می باشند؛ بنابراین در این بخش به بررسی این دوربین ها بر اساس شکل ظاهری می پردازیم.

دوربین مداربسته بولت

اصطلاح بولت (Bullet) به معنای گلوله یا لوله است. در همین راستا نیز دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه معمولاً استوانه ای شکل و عموماً فلزی هستند که کاربردی بیرونی دارند. با توجه به ضد آب بودن بدنه این دوربین ها و شکل خاصشان این دوربین های برای محیط های بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب می باشند.

دوربین مداربسته دام

انواع دوربین های مداربسته

انواع دوربین های مداربسته

جالب است بدانید که دوربین های دام ازجمله رایج ترین نوع دوربین مداربسته هستند. اصطلاح دام (Dome) به معنای گنبد است. همان طور که از نام این دوربین ها مشخص است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته اشاره دارد. نوع طراحی این دوربین ها باعث شده تا به صورت بالقوه برای محیط های مسقف استفاده شوند. دوربین های دام عموماً کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولاً مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است از این نوع از دوربین ها در محیط های داخلی اداری، تجاری یا مسکونی استفاده شود.

دوربین مداربسته فیش آی

به طورکلی دوربین مداربسته فیش آی یا به اصطلاح دوربین چشم ماهی (Fisheye) به دلیل برخورداری از لنز فیش آی روی دوربین، می تواند زاویه دید حدود ۳۶۰ درجه ای داشته باشد؛ و به خاطر زاویه دید ۳۶۰ درجه و ۱۸۰ درجه ای که دارد، به آنان دوربین پانوراما (Panorama) نیز گفته می شود.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته پین هول یا مینیاتوری

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول یا سوزنی با ابعادی در اندازه یک قوطی کبریت رایج ترین نوع دوربین مداربسته های پنهان هستند که ویژگی بارز و معروف اصلی آن ها اندازه کوچک آن است. این دوربین مداربسته مخفی دارای ابعادی کوچک (حدود ۳ در ۳ سانتیمتر) و همچنین لنز ثابت و میکروفون جهت دریافت صدا از محیط موردنظر است. دوربین مداربسته مینیاتوری به خاطر حجم کوچک بدنه و لنز کوچک خود این امکان را دارد تا در هرکجا که بخواهید حتی از یک حفره ۳ میلی متری هم ضبط تصویر را انجام دهید.

دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی یا گرمایی درواقع نوعی از دوربین های مدار بسته ای هستند که در شکل گیری تصاویر آن ها، شکل حرارتی محیط به جای نور مورداستفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این نوع از دوربین ها ازلحاظ ساختاری تا حدی مشابه دوربین های مداربسته عادی می باشند با این تفاوت که به جای بر پایه نور مرئی بودن بر پایه گرما و حرارت هستند.

بیشتر بخوانید : سقف کامپوزیت و مزایای استفاده از آن

آشنایی با انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

انواع دوربین های مداربسته

انواع دوربین های مداربسته

جالب است بدانید که انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز نیز کیفیت متفاوتی دارند که در این بخش به بررسی هریک از آن ها می پردازیم.

  • دوربین مداربسته لنز فیکس
  • به طورکلی لنز فیکس یکی از نمونه های دوربین مداربسته است که ازلحاظ لنز با دیگر دوربین های مداربسته تفاوت دارد. درواقع زاویه دید این دوربین به انواع مختلفی مثل ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۲ میلی متری و غیره تقسیم بندی می شود.
  • دوربین مداربسته لنز وریفوکال
  • جالب است بدانید که دوربین های لنز وریفوکال قابلیت تنظیم لنز دارند و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود لنز و وسعت دید آن ها را از راه دور مثل از روی گوشی و یا به صورت دستی تنظیم کند.
  •  دوربین مداربسته AL

دوربین مداربسته AL یا هوش مصنوعی نوعی پیشرفته ای است که به سنسورهای مختلفی مجهز هست و قابلیت شناسایی انسان و حیوانات را دارد. همچنین ازجمله ویژگی های خاص این نوع از سیستم ها این است که قابلیت فرمان پذیری صوتی نیز دارند.

بیشتر بدانید ………

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه